Külső és belső gumi - csere

Megosztás

Az öregek azt szokták mondani, hogy az, aki nem tud saját magának külső gumit, vagy belsőt cserélni (vagy lyukas belsőt javítani), az nem igazi terepmotoros. Van benne némi igazság, úgyhogy legyünk azon, hogy megtanuljuk minél előbb a gumival való "törodést".

Az alant olvasható kis szösszenet egy példája annak, hogyan lehet kivitelezni pl. egy komplett külső-belső cserét. Személy szerint így járok el ilyen esetben, lehet itt-ott másképpen is csinálni.
Kezdjük..
Azt direkt kihagytam az irományból, hogy a komplett kereket hogyan kell kiszedni, mivel a főbb fogások minden terepmotornál ugyanazok.
 
1.
Ha megvan a kiszerelt kerék, érdemes egy autógumira tenni, pl. egy kispolszkiéra. Könnyebb ezen valamellyest szerelni és nem utolsó sorban sem a lánckerék, sem a féktárcsa nem fog sérülni.
 
Komplett kerék egy kispolszki abroncson
 
2.
A vakszelepeket - külső gumi elfordulást gátlókat - meg kell lazítani, az anyákat annyira ki kell tekerni, hogy későbbiekben a menetes részeket legalább 2-3 cm-ert be lehessen majd nyomni.
 
Vakszelep lazítás
 
3.
A tűszelepet teljesen ki kell szedni egy megfelelő szerszámmal, vagy egy speciális szelepsapkával. Tegyük olyan helyre, ahol nem koszolódik össze, pl. egy lánspray tetejét levéve, abba belerakva.
 
Tuszelep kivétel speciális szelepsapkával

 
4.
Személy szerint a belsőkhöz járó szeleprögzítő anyát rendszeresen használom. Van, aki ezt ellenkezőleg teszi, viszont ezt nem azért találták ki a gyárban, hogy csak a szerelés alkalmával rögzítse a szelepet a helyén, hanem hogy a motorozás alatt is biztos helyen tartsa az egészet. Ha a szelep ki akar szakadni - ez főképpen akkor fordul elő, ha a külső gumi túlságosan elfordul a felnin, ami gyakran viszi magával a belsőt is -, akkor kiszakad akkor is, ha nincs rögzítve az anyával a szelep, és akkor is, ha rögzítve van. Manapság a belsőket a gyártók eléggé megmerevítik a szelep környékén, csak a legvégső esetben szakad az egész.
A képen jól látható, hogy a meglazított szeleprögzítő anyánál a szelepház egyből elbillent balra. Ez bizony azt jelenti, hogy a külső gumi az idő előre haladtával - több, mint fél év alatt - bizony elfordult majdnem 1 cm-ert, viszont nem okozott galibát a szelepnél.
 
 Az elforgott külso miatt ferdén álló - elmozdult szelep
 
5.
Ha a külső gumit nem havonként szereljük/cseréljük, hanem évenként csak egyszer, akkor a külső gumi peremei eléggé rá tudnak gyógyulni a felni belső peremeire. Ha a saját testsúlyunk nem elég a gumi peremeinek a felni peremeitől való elválasztásához, akkor használjunk gumikalapácsot, amivel mindkét oldalon körben addig kovácsoljuk a gumi oldalperemét - vigyázva, hogy a felni peremeit ne üssük meg -, amíg érezhetően el nem válik a két cucc egymástól. Ha ez megvan, ettől függetlenül a külső gumit mindkét oldalon tapossuk meg, hogy a felniágyba rendesen bele tudjon majd cuppanni a két gumiperem a további szerelések alkalmával.
 
Gumi oldala gumikalapáccsal kezelve
 
6.
A gumiszerelő vasakat a szeleppel szembeni oldalon végig, egymástól nem túl nagy távolságban elhelyezzük.
 
Gumiszerelovasak elhelyezése

 
7.
Kis fogásokkal  elkezdjük kiemelni a gumi peremét, majd ha minden jól megy, akkor elég már csak egy gumiszerelő vassal dolgozni.
 
Kiemelés
  Kiemelés
 
8.
A szeleptől kezdve a belső gumit nyugodtan, de határozott mozdulatokkal kiszedjük.
 
Belso gumi kivétel
 
A kiszedett belso

 
9.
Annak érdekében, hogy a külsővel ne kelljen sokat birkózni a teljes leszedésnél - ha ráérünk és nem versenyen vagyunk -, az egyik vakszelepet eltávolíthatjuk úgy, hogy a még fent maradt gumiperemet elnyomjuk, a gumi védoszalagot is félrenyomjuk.
 
Egyik vakszelep kiszedése
 
10.
A másik vakszelepnél elkezdjük "lefejteni" a gumit, de előtte ellenőrizni kell, hogy az ellenkező oldalon a gumi pereme mindenhol a felniágyban van, különben csak feleslegesen fog feszülni az egész. Tanács, hogy a felni belső peremét és a perem szélét érdemes  megkenni tömény szappanos vízzel, hogy a gumi ne tapadjon rá.
Kezdéshez használjunk gumiszerelő vasat, majd vagy kézi erővel, vagy egy kis gumikalapácsos rásegítéssel szedjük le a külső gumit.
 
Külső "lefejtése"
 
"Lefejtett" külso gumi

 
11.
A felniágyból a gumi védőszalagot el kell távolítani, meg kell tisztítani, majd félre kell tenni.
 
 Gumi védoszalag
 
12.
A felni belső részeit, főképpen a peremeknél drótkefével meg kell tisztítani.
 
Felni tisztítása
 
13.
Van valami fekete cucc a felniágyban. Mi ez?
Ez kérem szépen két rétegben feltekert erősített ragasztószalag. Azért kell, hogy a küllőanyáknál az esetlegesen bekerülő kosz - víz - trutyi bejutását meggátolja.
 
Plusz védelem a felniágyban

 
14.
Az új külső és belső gumi előkészítése. Kicsit "gyúrmázzuk" meg a külső gumit, "törjük be", mint egy lovat...
 
Az új külso és belso gumi
 
15.
A belső gumi bekerül a külsőbe és kap egy kis levegőt, de csakis annyit, hogy a külső szerelését ne nehezítse meg. Ezzel a metódussal kicsit gyorsabbak lehetünk, viszont megfelelő figyelemmel kell kivitelezni az egész gumiszerelést ezzel a megoldással.
 
Belso gumi betétele a külsobe
 
16.
A megtisztított vakszelepeket és gumi védőszalagot feltesszük, megigazítjuk a védoszalagot, hogy a szelepnél a felni furatával is egybe essen, majd körben a felni azon peremét, amelynél történik majd gumi peremeinek átemelése, bekenjük tömény szappanos vízzel.
 
Gumi védoszalag

 
17.
A szerelésre előkészített gumi peremeit körben megkenjük szappanos vízzel, hogy a szerelésnél könnyebb dolgunk legyen.
 
Szappanozás
 
18.
A gumit ott, ahol a belső szelepe van, elkezdjük beemelni a felni ágyába. Vigyázni kell a szelepre! A szelep mellett lévő vakszelepen át kell emelni a külső gumi peremét, így rögzítjük, hogy ne feszüljön a szelepnél. Ezután a szelepet megfelelő helyzetbe állítjuk úgy, hogy a külsőt mozgatjuk jobbra, vagy balra, majd a szeleprögzítő anyát rátekerjük, de még ne húzzuk meg.
 
 Beemelés
 
Vakszelepen átemelés
 
Beemelés

 
19.
Elkezdjük körben a gumiperem beemelését. Ügyeljünk arra, hogy a belső gumi benne maradjon a külső gumiban, főképpen ott, ahol a szerelővassal dolgozunk.
 
 Beemelés

 
20.
Ellenorizzük, hogy az előzőleg beemelt gumiperem mindenhol megfelelő helyen van. Jöhet a másik gumiperem, aminek a beemelését  is a szelep felöli oldalon kezdjük.
Fontos itt is, hogy először a szelep melletti vakszelep alá emeljük be a gumiperemet, majd két oldalt fokozatosan haladva a másik vakszelepnél végezzük a végső beemelést. Érdemes ráállni a külső gumi peremére és próbáljuk a gumi peremét a felniágyban tartani, így könnyebbek lesznek az utolsó fogások.
Az utolsó fogásnál a vakszelepet benyomjuk, majd határozott mozdulattal átemeljük a gumiperemet.
Ellenőrizzük újra a szelep helyzetét. Ha rosszul áll - nem a kerék közepe felé "néz" -, akkor a fent említett módszerrel - a külső gumit jobbra, vagy balra mozgatjuk - szépen megigazítjuk.
 
Gumiperem beemelése a vakszelep alá
 
Fokozatos beemelés
 
Végso fázis a másik vakszelepnél
 
Ellenorizzük a szelep helyzetét

 
21.
A gumit felfújjuk minimum annyira, hogy a felni peremeinél a két gumiperem a helyére ugorjon. Ha megfelelően szappanoztunk, akkor problémamentes lesz a gumiperemek helyezkedése, ha nem, akkor jöhet a gumikalapács, vagy az imádkozás, hogy motorozás közben egyszer csak a helyükre cuppannak.
(Részemrol akkor, ha nem rohanok, 1,5-2 bar nyomásra fújom fel a gumit, majd pontos nyomásmérés után békiben hagyom. Kaja - pija után, vagy másnap - ha nagyon nem rohanós az életem - újra megmérem a nyomást, ha ugyanannyi, mint az előző mérésnél, akkor nagy gond nem lehet.)
 
 Jó ez a kis pumpa kütyü!
 
22.
Felfújás után a vakszelepeket meg kell húzni. Ezt bizony nem szabad elfelejteni, mert az első motorozás után nem lesz őszinte a mosolyunk, sőt, talán már közben sem!
Szelepsapkát feltenni, ami nem árt, ha olyan, amilyennel a tűszelepet is lehet szerelni, majd érzéssel, kézzel meghúzni a szeleprögzítő anyáját.
 
Valszelepeket meghúzni!!!
 
..és a kész kerék az új kaucsukkal, új belsővel, új erővel - a karjaimban. 
 
A kész kerék
 
Ende(r).
 

Milyen márkájú a terepmotorod?

Aprilia
szavazok
Beta
szavazok
BMW
szavazok
Cagiva
szavazok
Gas Gas
szavazok
Gilera
szavazok
Honda
szavazok
Husaberg
szavazok
Husqvarna
szavazok
Kawasaki
szavazok
kTm
szavazok
Sherco
szavazok
Suzuki
szavazok
TM
szavazok
Yamaha
szavazok
Összes szavazat: 891
Első szavazat: 2012. szeptember 20. csütörtök
Utolsó szavazat: 2023. szeptember 19. kedd