Külső és belső gumi - csere
Az öregek azt szokták mondani, hogy az, aki nem tud saját magának külső gumit, vagy belsőt cserélni (vagy lyukas belsőt javítani), az nem igazi terepmotoros. Van benne némi igazság, úgyhogy legyünk azon, hogy megtanuljuk minél előbb a gumival való "törodést".
Az alant olvasható kis szösszenet egy példája annak, hogyan lehet kivitelezni pl. egy komplett külső-belső cserét. Személy szerint így járok el ilyen esetben, lehet itt-ott másképpen is csinálni.
Kezdjük..
Azt direkt kihagytam az irományból, hogy a komplett kereket hogyan kell kiszedni, mivel a főbb fogások minden terepmotornál ugyanazok.
1.
Ha megvan a kiszerelt kerék, érdemes egy autógumira tenni, pl. egy kispolszkiéra. Könnyebb ezen valamellyest szerelni és nem utolsó sorban sem a lánckerék, sem a féktárcsa nem fog sérülni.

2.
A vakszelepeket - külső gumi elfordulást gátlókat - meg kell lazítani, az anyákat annyira ki kell tekerni, hogy későbbiekben a menetes részeket legalább 2-3 cm-ert be lehessen majd nyomni.

3.
A tűszelepet teljesen ki kell szedni egy megfelelő szerszámmal, vagy egy speciális szelepsapkával. Tegyük olyan helyre, ahol nem koszolódik össze, pl. egy lánspray tetejét levéve, abba belerakva.

4.
Személy szerint a belsőkhöz járó szeleprögzítő anyát rendszeresen használom. Van, aki ezt ellenkezőleg teszi, viszont ezt nem azért találták ki a gyárban, hogy csak a szerelés alkalmával rögzítse a szelepet a helyén, hanem hogy a motorozás alatt is biztos helyen tartsa az egészet. Ha a szelep ki akar szakadni - ez főképpen akkor fordul elő, ha a külső gumi túlságosan elfordul a felnin, ami gyakran viszi magával a belsőt is -, akkor kiszakad akkor is, ha nincs rögzítve az anyával a szelep, és akkor is, ha rögzítve van. Manapság a belsőket a gyártók eléggé megmerevítik a szelep környékén, csak a legvégső esetben szakad az egész.
A képen jól látható, hogy a meglazított szeleprögzítő anyánál a szelepház egyből elbillent balra. Ez bizony azt jelenti, hogy a külső gumi az idő előre haladtával - több, mint fél év alatt - bizony elfordult majdnem 1 cm-ert, viszont nem okozott galibát a szelepnél.

5.
Ha a külső gumit nem havonként szereljük/cseréljük, hanem évenként csak egyszer, akkor a külső gumi peremei eléggé rá tudnak gyógyulni a felni belső peremeire. Ha a saját testsúlyunk nem elég a gumi peremeinek a felni peremeitől való elválasztásához, akkor használjunk gumikalapácsot, amivel mindkét oldalon körben addig kovácsoljuk a gumi oldalperemét - vigyázva, hogy a felni peremeit ne üssük meg -, amíg érezhetően el nem válik a két cucc egymástól. Ha ez megvan, ettől függetlenül a külső gumit mindkét oldalon tapossuk meg, hogy a felniágyba rendesen bele tudjon majd cuppanni a két gumiperem a további szerelések alkalmával.

6.
A gumiszerelő vasakat a szeleppel szembeni oldalon végig, egymástól nem túl nagy távolságban elhelyezzük.

7.
Kis fogásokkal elkezdjük kiemelni a gumi peremét, majd ha minden jól megy, akkor elég már csak egy gumiszerelő vassal dolgozni.


8.
A szeleptől kezdve a belső gumit nyugodtan, de határozott mozdulatokkal kiszedjük.


9.
Annak érdekében, hogy a külsővel ne kelljen sokat birkózni a teljes leszedésnél - ha ráérünk és nem versenyen vagyunk -, az egyik vakszelepet eltávolíthatjuk úgy, hogy a még fent maradt gumiperemet elnyomjuk, a gumi védoszalagot is félrenyomjuk.

10.
A másik vakszelepnél elkezdjük "lefejteni" a gumit, de előtte ellenőrizni kell, hogy az ellenkező oldalon a gumi pereme mindenhol a felniágyban van, különben csak feleslegesen fog feszülni az egész. Tanács, hogy a felni belső peremét és a perem szélét érdemes megkenni tömény szappanos vízzel, hogy a gumi ne tapadjon rá.
Kezdéshez használjunk gumiszerelő vasat, majd vagy kézi erővel, vagy egy kis gumikalapácsos rásegítéssel szedjük le a külső gumit.


11.
A felniágyból a gumi védőszalagot el kell távolítani, meg kell tisztítani, majd félre kell tenni.

12.
A felni belső részeit, főképpen a peremeknél drótkefével meg kell tisztítani.

13.
Van valami fekete cucc a felniágyban. Mi ez?
Ez kérem szépen két rétegben feltekert erősített ragasztószalag. Azért kell, hogy a küllőanyáknál az esetlegesen bekerülő kosz - víz - trutyi bejutását meggátolja.

14.
Az új külső és belső gumi előkészítése. Kicsit "gyúrmázzuk" meg a külső gumit, "törjük be", mint egy lovat...

15.
A belső gumi bekerül a külsőbe és kap egy kis levegőt, de csakis annyit, hogy a külső szerelését ne nehezítse meg. Ezzel a metódussal kicsit gyorsabbak lehetünk, viszont megfelelő figyelemmel kell kivitelezni az egész gumiszerelést ezzel a megoldással.

16.
A megtisztított vakszelepeket és gumi védőszalagot feltesszük, megigazítjuk a védoszalagot, hogy a szelepnél a felni furatával is egybe essen, majd körben a felni azon peremét, amelynél történik majd gumi peremeinek átemelése, bekenjük tömény szappanos vízzel.

17.
A szerelésre előkészített gumi peremeit körben megkenjük szappanos vízzel, hogy a szerelésnél könnyebb dolgunk legyen.

18.
A gumit ott, ahol a belső szelepe van, elkezdjük beemelni a felni ágyába. Vigyázni kell a szelepre! A szelep mellett lévő vakszelepen át kell emelni a külső gumi peremét, így rögzítjük, hogy ne feszüljön a szelepnél. Ezután a szelepet megfelelő helyzetbe állítjuk úgy, hogy a külsőt mozgatjuk jobbra, vagy balra, majd a szeleprögzítő anyát rátekerjük, de még ne húzzuk meg.



19.
Elkezdjük körben a gumiperem beemelését. Ügyeljünk arra, hogy a belső gumi benne maradjon a külső gumiban, főképpen ott, ahol a szerelővassal dolgozunk.

20.
Ellenorizzük, hogy az előzőleg beemelt gumiperem mindenhol megfelelő helyen van. Jöhet a másik gumiperem, aminek a beemelését is a szelep felöli oldalon kezdjük.
Fontos itt is, hogy először a szelep melletti vakszelep alá emeljük be a gumiperemet, majd két oldalt fokozatosan haladva a másik vakszelepnél végezzük a végső beemelést. Érdemes ráállni a külső gumi peremére és próbáljuk a gumi peremét a felniágyban tartani, így könnyebbek lesznek az utolsó fogások.
Az utolsó fogásnál a vakszelepet benyomjuk, majd határozott mozdulattal átemeljük a gumiperemet.
Ellenőrizzük újra a szelep helyzetét. Ha rosszul áll - nem a kerék közepe felé "néz" -, akkor a fent említett módszerrel - a külső gumit jobbra, vagy balra mozgatjuk - szépen megigazítjuk.




21.
A gumit felfújjuk minimum annyira, hogy a felni peremeinél a két gumiperem a helyére ugorjon. Ha megfelelően szappanoztunk, akkor problémamentes lesz a gumiperemek helyezkedése, ha nem, akkor jöhet a gumikalapács, vagy az imádkozás, hogy motorozás közben egyszer csak a helyükre cuppannak.
(Részemrol akkor, ha nem rohanok, 1,5-2 bar nyomásra fújom fel a gumit, majd pontos nyomásmérés után békiben hagyom. Kaja - pija után, vagy másnap - ha nagyon nem rohanós az életem - újra megmérem a nyomást, ha ugyanannyi, mint az előző mérésnél, akkor nagy gond nem lehet.)

22.
Felfújás után a vakszelepeket meg kell húzni. Ezt bizony nem szabad elfelejteni, mert az első motorozás után nem lesz őszinte a mosolyunk, sőt, talán már közben sem!
Szelepsapkát feltenni, ami nem árt, ha olyan, amilyennel a tűszelepet is lehet szerelni, majd érzéssel, kézzel meghúzni a szeleprögzítő anyáját.

..és a kész kerék az új kaucsukkal, új belsővel, új erővel - a karjaimban.

Ende(r).