Enduro suli

Megosztás

Tanuljunk meg motorozni... Enduro motorozni!

Sokan úgy gondolják - főképpen, aki még nem próbálta ki a terepmotorozás valamelyik fajtáját -, hogy egyszerű dolog motorozni, terepmotorozni. Egyátalán nem egyszerű, sőt!
Igaz, egy terepmotor jóval könnyebb (akár enduroról, akár crossról beszélünk), mint egy utcai motor, viszont terepen jóval több természetes vagy mesterséges akadályt kell leküzdeni, amihez elengedhetetlen, hogy ne legyen nehéz a szerkezet.
Nézzünk egy egyszerű esetet, fél méteres buckákon kell eljutnunk a kiszemelt célhoz úgy, hogy rajta is maradjunk a bringán...
A terepmotorozás egy olyan sport, ami az embert tetőtől talpig igénybe veszi mind fizikálisan, mind mentálisan. Nagymértékű kitartást, odafigyelést és nem utolsó sorban megfelelő alázatot követel ez a sport attól, aki művelni szeretné.

 Kis bevezető után nézzük, hogyan kezdjünk bele a terepmotorozásba.

1. Motor

"Veszek egy jó erős cross motort, az biztos jó lesz, mindenhol el fog menni!"  ... bölcs salamon mondá vala, majd az első nagyobb gázadásnál hanyatt dobja magát. Remek. Nagy nehezen feláll, alig kap levegőt, majd belerúg a motorba ordítva, hogy "..pokolba vele!".
Nos, akkor kezdjük elölről. Végy egy motort, terepmotort. A hengerűrtartalma max. 125 cm3 legyen (2T), vagy 250 cm3 (4T). Ezeket a bringákat egyrészt a súlya miatt, másrészt a kisebb LE miatt válasszuk. Ezek sem túl gyengék, viszont kezelhetőbbek.

Ktm 125 EXC   Husaberg TE 125   Yamaha YZ 125

Ne feledkezzünk el a gyermekekről.
Nekik is szép számmal lehet találni megfelelő méretű terepmotort, néhány gyártó terméklistájában kedvünkre választhatunk. Gyermekeknél hatványozottan ügyelni kell arra, hogy a motor mérete - ereje ne ijessze meg őket. Ugye az első benyomás, tapasztalat... Egy életre elmehet a kedvük a motorozástól, ha nem élvezik már az elején!

2. Fizikai állapot - edzettség

Ahogy az idézetben olvasható: "A terepmotorozás egy olyan sport, ami az embert tetőtől talpig igénybe veszi mind fizikálisan.."
Már magának a motor tolása, eldőlés utáni felemelése is megfelelő fizikális állapotot igényel. Alaphangon ~100 Kg-ot nyom egy terepmotor, amit valljunk be őszintén, az átlagember nem tologat-emelget a mindennapokban. Ha pedig ez a súly elindul - a motorossal együtt -, hatványozódik az az erő, amivel a motorosnak számolnia kell pl. egy gyors megállásnál, vagy akár csak egy kidőlt fán való átjutásakor.
Aki terepmotorozni akar, szánjon időt a külön fizikális edzésre!

Nézzük olyan szempontból az edzést, hogy miképpen űzzük az endurozást:

- Hosszú, vagy rövid távú túrázás

Kérdés, hogy a túra milyen intenzitású és és milyen nehézségű.
Egy normál földutas, egy-egy emelkedővel megspékelt túrára is érdemes felkészülni, de nem kíván speciális edzést. Egy kis kiegészítő kerékpározás, futás persze sosem árthat. 
Enduro túra 
Hard enduro  Hard enduro
Aki erre a szintre eljut és megfelelő adranalin pumpával rendelkezik, megtapasztalja azt, amiről maga az enduro motorozás szól: a természeti (vagy épített) elemek leküzdése az ember és a technika erejével.
Ehhez már ajánlott akár külön techinkai edzés, akár bármilyen erőnléti kiegészítő sport. 
Versenysport
Aki belevág a versenyzésbe, az a terepmotorozás színe-javát tapasztalhatja meg!
Mivel versenyzésről beszélünk, nem kérdéses, hogy ebben az esetben mind fizikálisan, mind technikailag folyamatosan edzeni kell magunkat. Elég csak 1-2 hónap kihagyás és máris meg fog látszani a rossz eredményeken. 
Enduro verseny 

Milyen márkájú a terepmotorod?

Aprilia
szavazok
Beta
szavazok
BMW
szavazok
Cagiva
szavazok
Gas Gas
szavazok
Gilera
szavazok
Honda
szavazok
Husaberg
szavazok
Husqvarna
szavazok
Kawasaki
szavazok
kTm
szavazok
Sherco
szavazok
Suzuki
szavazok
TM
szavazok
Yamaha
szavazok
Összes szavazat: 818
Első szavazat: 2012. szeptember 20. csütörtök
Utolsó szavazat: 2018. november 12. hétfő