Enduro suli

Megosztás

Tanuljunk meg motorozni... Enduro motorozni!

Sokan úgy gondolják - főképpen, aki még nem próbálta ki a terepmotorozás valamelyik fajtáját -, hogy egyszerű dolog motorozni, terepmotorozni. Egyátalán nem egyszerű, sőt!
Igaz, egy terepmotor jóval könnyebb (akár enduroról, akár crossról beszélünk), mint egy utcai motor, viszont terepen jóval több természetes vagy mesterséges akadályt kell leküzdeni, amihez elengedhetetlen, hogy ne legyen nehéz a szerkezet.
Nézzünk egy egyszerű esetet, fél méteres buckákon kell eljutnunk a kiszemelt célhoz úgy, hogy rajta is maradjunk a bringán...
A terepmotorozás egy olyan sport, ami az embert tetőtől talpig igénybe veszi mind fizikálisan, mind mentálisan. Nagymértékű kitartást, odafigyelést és nem utolsó sorban megfelelő alázatot követel ez a sport attól, aki művelni szeretné.

 Kis bevezető után nézzük, hogyan kezdjünk bele a terepmotorozásba.

1. Motor

"Veszek egy jó erős cross motort, az biztos jó lesz, mindenhol el fog menni!"  ... bölcs salamon mondá vala, majd az első nagyobb gázadásnál hanyatt dobja magát. Remek. Nagy nehezen feláll, alig kap levegőt, majd belerúg a motorba ordítva, hogy "..pokolba vele!".
Nos, akkor kezdjük elölről. Végy egy motort, terepmotort. A hengerűrtartalma max. 125 cm3 legyen (2T), vagy 250 cm3 (4T). Ezeket a bringákat egyrészt a súlya miatt, másrészt a kisebb LE miatt válasszuk. Ezek sem túl gyengék, viszont kezelhetőbbek.

Ktm 125 EXC   Husaberg TE 125   Yamaha YZ 125

Ne feledkezzünk el a gyermekekről.
Nekik is szép számmal lehet találni megfelelő méretű terepmotort, néhány gyártó terméklistájában kedvünkre választhatunk. Gyermekeknél hatványozottan ügyelni kell arra, hogy a motor mérete - ereje ne ijessze meg őket. Ugye az első benyomás, tapasztalat... Egy életre elmehet a kedvük a motorozástól, ha nem élvezik már az elején!

2. Fizikai állapot - edzettség

Ahogy az idézetben olvasható: "A terepmotorozás egy olyan sport, ami az embert tetőtől talpig igénybe veszi mind fizikálisan.."
Már magának a motor tolása, eldőlés utáni felemelése is megfelelő fizikális állapotot igényel. Alaphangon ~100 Kg-ot nyom egy terepmotor, amit valljunk be őszintén, az átlagember nem tologat-emelget a mindennapokban. Ha pedig ez a súly elindul - a motorossal együtt -, hatványozódik az az erő, amivel a motorosnak számolnia kell pl. egy gyors megállásnál, vagy akár csak egy kidőlt fán való átjutásakor.
Aki terepmotorozni akar, szánjon időt a külön fizikális edzésre!

Nézzük olyan szempontból az edzést, hogy miképpen űzzük az endurozást:

- Hosszú, vagy rövid távú túrázás

Kérdés, hogy a túra milyen intenzitású és és milyen nehézségű.
Egy normál földutas, egy-egy emelkedővel megspékelt túrára is érdemes felkészülni, de nem kíván speciális edzést. Egy kis kiegészítő kerékpározás, futás persze sosem árthat. 
Enduro túra 
Hard enduro  Hard enduro
Aki erre a szintre eljut és megfelelő adranalin pumpával rendelkezik, megtapasztalja azt, amiről maga az enduro motorozás szól: a természeti (vagy épített) elemek leküzdése az ember és a technika erejével.
Ehhez már ajánlott akár külön techinkai edzés, akár bármilyen erőnléti kiegészítő sport. 
Versenysport
Aki belevág a versenyzésbe, az a terepmotorozás színe-javát tapasztalhatja meg!
Mivel versenyzésről beszélünk, nem kérdéses, hogy ebben az esetben mind fizikálisan, mind technikailag folyamatosan edzeni kell magunkat. Elég csak 1-2 hónap kihagyás és máris meg fog látszani a rossz eredményeken. 
Enduro verseny 

Az erőnléti edzésekről nagyon sokat lehet olvasni az interneten, külön nem foglalkozunk azzal, hogy miből mennyit és hányszor kellene... A versenysportot választóknak személyre szabottan válik  - válna - hasznukra egy megfelelően kidolgozott edzésterv.
A kerékpározás és más kiegészítő sportok esetében a lényeges az, hogy mi segítheti endurozáskor a motorost. Egy biztos, a terepmotorozás - akármelyik fajtáját is űzzük - hosszú távú kitartást igényel. Míg 100m-es sprinteléshez egy levegővétel és nagyon gyors lábizomzat kell, addig endurozáshoz hasonló strapabíró és kitartó kellene, mint a maratoni távfutóknak. ..és ez csak a lábizomzat, hol a kar és a törzs izomzata? 
Izom felépítése
Ne feledkezzünk meg az izomzatról abból a szempontból sem, hogy az emberi testben háromféle izomrost tipus található - két gyors és egy lassú. Ha a futókat említettem, akkor szinte egyértelmű, hogy a sprinterek lábizmaiban a gyors izomrostokból sokkal több van, mint a távfutóékban. Nézzük meg egy vadállatét (na nem egy vadállat endurosét)... mire is késztette őket évezredek alatt az élet? Menekülésre. Ehhez nem más kell, mint csakis gyors izomzat. (najó, a barnamedvének és az elefántnak lehet, hogy több a lassú izomzata.. de nekik miért is?!)

Általánosságban elmondhatjuk, hogy endurozáshoz nem feltétlenül kellenek a gyors izmok, de nélkülük sem lehet jó enduros valaki. Miért is nem? Nézzünk egy egyszerű példát: sáros, vizes, csúszós szikla vagy fagyökérzet miatt gyors irányváltoztatás, a motor megtartása. Az elcsúszás kivédése egy csak lassú, lomha izomzattal megáldott terepmotorosnak lehet, hogy esélytelen, vagy többlet energiát igényel, míg akinek van némi gyors izomzata elképzelhető, hogy rajta tud maradni a motoron.

3. Elvesztett energia  és folyadék pótlása - táplálkozás, vitamin

No ez egy igen remek téma, a "hogyan is táplálkozzunk", ha már olyan sportot űzünk, amihez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű szénhidrát / fehérje és folyadék, vitamin bevitele / pótlása.

Sokan rosszul táplákozunk. A csapból is ez folyik. Ez tény és nem humbuk. Aki sportol - kezdjük a túrázó terepmotorossal -, annak hatványozottan figyelnie kell(ene) a táplálkozásra. Sokan nem hiszik el, de az edzettségi szint mellett ez a legfontosabb. Kanyarodjunk vissza az elejére, hogy mi is kell ahhoz, hogy szimplán csak felállítsak egy eldőlt motort? Erő, amihez nem más kell, mint energia.

Energiát nem másból tudunk nyerni, mint szénhidrátból. Nevezzük úgy, hogy minőségi szénhidrátból. Azért írom ezt, mert a boltok polcain az a sok műanyag kaja biztos, hogy nem a legmegfelelőbb. Na, de mi az a szénhidrát?
"A szénhidrátok vagy tudományos néven szacharidok a növények által fotoszintézis során termelt szén, oxigén és hidrogéntartalmú szerves vegyületek."
Jól hangzik! Szóval együnk minél több fotoszintézist, szén és oxigén feltéttel, hidrogén szervekkel. Imádom!
Eddig jó, de akkor most mit is egyek?
Nem. A pacalpörkölt vagy a disznó boka pörkölt nem megfelelő szénhidrát forrás. Kár.

 

 Folytköv...

 

 

 

Milyen márkájú a terepmotorod?

Aprilia
szavazok
Beta
szavazok
BMW
szavazok
Cagiva
szavazok
Gas Gas
szavazok
Gilera
szavazok
Honda
szavazok
Husaberg
szavazok
Husqvarna
szavazok
Kawasaki
szavazok
kTm
szavazok
Sherco
szavazok
Suzuki
szavazok
TM
szavazok
Yamaha
szavazok
Összes szavazat: 862
Első szavazat: 2012. szeptember 20. csütörtök
Utolsó szavazat: 2020. október 02. péntek